malinsmatchadeliv

Kan man verkligen vara nöjd med en runda där man rivit 4 hinder + fått tidsfel?

Publicerad 2012-09-10 16:13:00 i Tävling,

Jo, det ska jag strax förklara att man (dvs jag) kan! 
 
Igår var jag, Älg (numera tävlingshästen), Sofia, Sofie, Lyxen mfl i Mälarhöjden. Var där i god tid, förberedde mig väl (åt lasagne och macka på surdegsbröd innan start, hade seriös bangång). Gjorde iordning hästen i sjukt god tid (annars blir jag stressad (vilket vissa tycker är ruskigt roligt)). Red fram (kändes bra), hoppade fram och hon var inte i en enda bom! Alltså det var helt sjukt! Så duktig har hon blivit! (Jag däremot släpper ju all kontroll när jag har medhjälpare som håller koll "ska jag komma igen?", "ska jag verkligen hoppa så där högt" och "hur många är det kvar"). Hjälp! In på banan och rider felfritt, nära tvåan och sexan, slår om till korsgalopp genom svängen mot sista, men annars en riktigt bra runda tycker jag! Kul!
 
Film på felfri ritt! (Ser ni att schabraket är utvalt för att matcha rosetten)?
 

Lång, lång väntan och sen på´t igen. Nu hade jag ju trissat upp förväntningarna genom min kaxighet (gällande min ridskicklighet i förhållande till Renés och vem som är mest lämpad att hålla i träningarna), så jag hävdar (barnslig som jag är) att det gick som det gick eftersom att jag hade förargat gudarna. Återigen fin på framridningen, men lite matt (Rev ett, men bara ett räcke). In på banan, backar mig till ettan (fel galopp som jag saktar av för att byta, därav tidsfelet), rider på framåt, tvingas bromsa till två och tre (river påda), korsgalopp till fyra som vi genom ett mirakel tar felfritt ändå, rider in ett språng till femman (lite för kraftigt framåt så river det också), korsgalopp mot kombinationen som jag verkligen skäms för hur jag hanterade a hindret, fin på b, fin på 8:an och 9:an. Men jag tycker att rundorna (förutom in i kombinationen) var ungefär lika bra! De sprången hon räddade i 1m hade hon ner i 110:n. Men bra träning (för oss båda, det är ju trots allt bara vår andra 110 och vår första tillsammans) och bra runda. Kändes inte varken svårt eller högt och jag tror att vi snart gör om och gör rätt (hon får ju liksom indirekt i alla fall bättre förutsättningar att göra rätt när jag gör rätt)!
 
Film på mindre felfri ritt
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela