malinsmatchadeliv

Veckan som gått

Publicerad 2012-05-11 23:16:14 i Träning,

Veckan som gått alltså. Har ridit på Bruden och Bäbis ett par gånger och båda har skött sig. Bruden gjorde ett helt fantastiskt språng på en oxer på träningen i onsdags (skrapade till och med i plattan för den som är intresserad). I övrigt gick väl träningen så där.
.
Alltså, jag måste verkligen lära mig att förstå att den har stor galopp. Vi hade en linje oxer 26 m grind 15 m grind. När jag kom första gången och tryckte på lite hade den lätt kunnat gå på fem. Men sitt still då människa! Mot slutet gjorde jag det och fick in sex jämna (Fatta det, komma kort in sitta stilla och precis lyckas få in sex jämna på 26 m. Då har hästen INTE kort galopp. PUNKT).
.
I övrigt fick jag en jättebra instruktion av René att jag inte ska gå före när jag ligger nära (rocket science jag vet, men när jag gjorde som han sa hoppade den till som attan. (Jag blev så paff att jag ropade rakt ut "Nu gjorde jag ju rätt") Kul när man direkt får kvitto på att man gör rätt. Synd däremot att jag bara lyckades göra rätt en gång...
.
Sen fick Poassonen också hoppa. Den var lätt skeptisk till en början men tände till vartefter. Modig som attan mellan varven. Trots att 3 på 15 meter var långt mellan grindarna hoppade den ändå när jag bad den och mot allra sista hindret bjöd den på som sjutton. (René tyckte att jag inte skulle fläska på så mycket, men vaddå den sprang ju på  själv. Svårt det där).
.
Sen pratade vi lite om hur jag ska undvika framtida Hufvudstakatastrofer. Förebyggande åtgärder lyder rådet. Och att jag ska ta ut henne ungefär en timme innan start så att hon hinner titta ordentligt på omgivningen inna hon ska hoppa. Samt att jag måste lura henne att vilja springa själv. Jag måste främst se till att hålla den glad och positiv så att jag slipper hamna i konflikt där den står emot. Lättare sagt en gjort, men jag jobbar på det. Idag körde vi flängridning på banan och jag tror att hon var glad (hon Posionbockade i alla fall). Får se imorn på P&J:n hur den strategin fungerade.
Här kommer en skärmdump på ett terränghopp från förra tisdagen

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela