malinsmatchadeliv

Sämsta ever

Publicerad 2012-05-05 17:22:22 i Tävling,

Idag var vi i Hufvudsta. Dessutom ägde det absolut värsta jag varit med om ridmässigt på tävling rum. Jag red fram och det gick bra. Först var hon spänd som sjutton, men kom till ridning bra sen. (Här vill jag dessutom flika in en liten iakttagelse angående framhoppningar: (hallå, tävlar jag när jag tävlar, eller studerar jag mest framhoppningen?! Man kan ju undra) I alla fall. Hur har man mage att kommendera de stackars ideellt arbetande funktionärerna som om de vore galärslavar? Hur understår man sig? "Hallå, kan ni sänka oxer rejält? Och skynda er lite va, jag vill faktiskt hinna hoppa innan jag ska in!" Sen kraschade sagda person sin stackars 4-åring i sagda oxer uppskattningsvis tre gånger. Därefter hade den hästen ingen lust att gå i närheten av hindret. Ful var hon också! Till och med Sofie F (och hon är väl officiellt Sveriges snällaste person) var upprörd (inte över fulheten utan över ridningen bör kanske tilläggas).
.
Nåväl, min tur att gå in på banan. Fy, vill helst inte tänka på det alls. Alltså, jag kunde för mitt liv inte få hästen i rörelse. Till slut var jag ju ändå tvungen att starta (annars hade jag ju blivit utesluten). Det var nog det värsta jag varit med om. Efter hinder nummer två tvärstannade den för att titta på något utanför banan, och jag kunde inte göra någonting för att hindra den. Utseluten pga två stopp på hinder och ett stopp. Eftersom det var en clear round (vilket jag var tvungen att upplysa en upprörd liten dam om "Hallå! Du är utesluten, du ska faktiskt gå ut nu!!!!!") tog jag hela banan igen. Lyckades få upp styrfart till alla hinder utom sista där jag fick ett stopp. Men ändå helt ok, hon kråkhoppade ju sig runt i alla fall! Sen var jag ju anmäld till 95 cm och tänkte "Det går nog bra, nu har den ju sett banan en gång och hoppat alla hinder". Jomen tjena! Visst, hon tog skänkeln mycket bättre när jag red in, men annars var det helt värdelöst. Vi kravlade oss över 1 och sen tappade vi all fart mot 2. När jag skulle komma igen kunde jag inte fatta galopp, det hände ingenting! Lyckades ta oss över två, men över 3 kom vi absolut inte. Tvärstopp tog det.
.
Här är film från första rundan. Tyvärr filmades inte omstarten i 90, den hade varit lite mindre tragisk att se...
.
Ringde mamma (Pappa i bakgrunden föreslog att jag borde skjuta djuret) och berättade. Ringde sen René och fick några bra råd:
.
1. Nu ska vi åka bara på P&J och clear rounder på olika ställen (så att hon får lära sig att hon alltid måste runt och även tvingas vänja sig vid nya miljöer).
2. Lågt och ofta
.
Planen ser därför ut så här:
.
12/5 P&J 80 & 90 Stall Lunda Gård
20/5 80 Clear round Sandö
6/6  90 Clear round Enskede
10/6 80 & 90 P&J Runsten
.
Nu ska hon minsann lära sig att det är roligt att tävla!
.
Eller som Sofies mamma sa "Hon har ju fint steg, du kanske ska rida dressyr istället" (Det blir den absolut sista utvägen, ve och fasa)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela