malinsmatchadeliv

Ner som en sol och upp som en pannkaka (typ)

Publicerad 2012-07-26 21:01:27 i Allmänna funderingar,

Del två av BE-kort inkluderar bilkörning inklusive släp. I arla morgonstund i måndags begav jag mig till Sumpan för att få min dom. Började inte bra. Först var det stadstrafik (i alla fall för en lantis som jag). Kan ju bara högerregeln i teorin, där jag kör är det ju alltid huvudled och väjningsplikt. Nåväl, påkoppling av släp gick ju i alla fall bra. Sen säger jag (mitt dumma arsle, snacka om att förarga gudarna och förstöra sin odds) "Alltså, jag är ju rätt bra på att backa med släp. Jag kör ju ganska mycket". Det var bara det att det här släpet var ENORMT. När jag har backat omkring (pre-måndag bör tilläggas) har jag ju alltid kollat ut genom bakrutan. Nu när jag försökte göra det kolllade jag rakt in i en plåtvägg. Jag kan ju säga som så att jag inte lärde mig backa genom att kolla sidospeglarna i en handvändning direkt. Jag blev argare och argare och min stackars bilskolärare försökte instruera och trösta (så där pedagogiskt som jag ju inte kan hantera. Heller att de säger "Men vad fan du kan väl i alla fall försöka?" än att de säger "Ja, man ser ju inte så bra i de här backspeglarna och det är ju en helt annan sak att backa med ett okänt släp"). Till sist gav han upp och lämnade mig ifred med min ilska. Fy, kände mig som en sån där sopa utan självinsikt som jag ju föraktar så mycket. (Folk utan självinsikt och självdistans är ju förvisso roliga att driva med, men det går ju inte att låta bli att förakta dem samtidigt). Åkte efter 2 timmar och 20 minuters plåga tillbaka till bilskolan. Ville gråta när jag tänkte på att det säkert skulle krävas typ hela Afrikas samlade stadsskuld för att göra mig körduglig och betydligt längre tid än fram till januari (då BE tas bort).
.
Slickade mina sår på tåget hem och gjorde sen som min idol Sickan (planerade en lömsk plan alltså). Åkte till stallet och red tre hästar (två gick asfint direkt från start (Poison och Bäbis) och Älgen fick jag till rätt bra efter en stund). Kopplade ihop släp och Scorpa och byggde en bana av bommar på utebanan. Sen körde jag fram och tillbaka tills jag höll på att kvävas av stanken av brännt gummi (kanske inte Sickanklass på planen att backa med släp i 18 år gammal Scorpmobil). 
.
I tisdags skulle jag bevisa att jag visst kan (om inte annat för att bevisa för mig själv att jag inte saknar självinsikt). Började med säkerhetskontroll av bil och släp. Den nailade jag. Körläraren var mäkta imponerad och sa "Du är en sån där teoretiker va?" eftersom jag inte missade ens den femte funktionen som motoroljan fyller (larvgit att vara stolt över saker som är på nivå med att stjäla snask av småbarn, men jag tilllät mig det för att börja körningne med bra självförtroende). Sen skulle vi backa och jag backade fan som en riktig jävla lastilschaufför! Slutligen körde vi en timme i trafik och jag var så förutseende och defensiv och risktänkande så oj,oj,oj. "Du kan boka uppkörning nu sa körskolläraren" avslutningsvis!
.
Nu ska jag träna som en galärslav fram till den 22 augusti för då ska jag ta uppköringsinspektören (heter det så?) med storm och svepa honome/henne av hans/hennes fötter (eller i alla fall bli godkänd)!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela