malinsmatchadeliv

Del två

Publicerad 2012-07-22 22:12:10 i Träning,

Igår var det också träning. Först ut var Bruden som jag tänkt skulle må bra av att vila dagen innan. "Big mistake! Huge mistake!" som Julia Roberts säger i Pretty Woman när hon återvänder till den flådiga klädaffären på Rodeo Drive iklädd fancy käder och inte längre lårhöga lackstövlar (men nu svävar jag iväg). Men som sagt, dålig idé. Bruden hade jag inte alls koll på till en början. Sen blev det väl lite mer volatilt (jättebra stundtals och stenkasst stundtals). Tror dock att jag får till det när jag kommit in i ridningen igen (en veckas semester och sen har jag helt förträngt hur man gör). Det är stabilt (för att citera Doktor Alban).
.
Sen var det Poison som började helt strålande. Skitfin redan från start. Sen fortsatte hon i den stilen och var grym rakt igenom! Modig som sjutton och hoppade den höga smala grinden som hon aldrig sett förut. Niklas sa att hon såg ut, rörde sig och hoppade som en annan häst jämfört med när han var här sist. Nu ska jag hålla i det här!
.
Sist ut var Älgen som var mycket bättre från start. Var dock lite av och på (bromsa, bromsa, bromsa och ATTACK) var de två lägena jag växlade mellan, kanske inte helt bra. Niklas tog av henne martingalen för att se om det blev bättre och det tror jag verkligen att det kan vara. Först rev hon rejält två gånger eftersom hon bara körde upp huvudet, men sen blev det faktiskt bra (eller jag kunde känna att det kan bli bra sen). Sista rundan red jag även bra (det är ju så svårt, jag vill ju att hon ska kunna vänta, men att känna av när jag minskar ner tempot för mycket, det tycker jag är svårt). Kul dock att hon gjorde en del bra språng och att hon inte alls rev mycket. Tror faktiskt inte hon rev de låga hindren en enda gång, och det är ju annars det hon har svårast för!
.
Summan av kardemumman är alltså: Min sits och mina armar och händer måste bli bättre för att jag ska kunna bli skickligare. Men som Niklas sa "Du lyckas ju, trots din sits, ändå göra en del rätt för hästarna ser mycket bättre ut nu jämfört med tidigare". (Det där var inte ett ordagrannt citat utan mer en summering av vad han sa). Men det är så jag kommer att minnas det och tänka på det så att jag blir motiverad att träna mig bättre. För att inte ödsla energi på att göra saker som inte gör hästarna bättre. För då finns det risk (alltså när man slösar energi) att man blir mager, och det tycker jag verkar onödigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela