malinsmatchadeliv

Träning

Publicerad 2012-08-02 11:50:17 i Träning,

Igår var det onsdagsträning. Mycket bra men mycket avslöjande! Började med Bruden och temat på träningen var att rida på olika linjer där det var lite trångt på det antal galoppsprång vi skulle rida på. Först 6 på 22 meter på rakt spår, vilket gick helt ok, sen 4 på 16 meter på ganska kraftigt böjt spår och avslutningsvis 4 på 17 meter (för att avsluta mer normalt). Den här typen av övning har jag rätt svårt för med Bruden. Problemet ligger ju i att göra den på rätt sätt eftersom den här typen av övningar kan göras på två olika sätt:
.
1. Antingen bromsar man bort galoppen och kravlar sig med släpande häst igenom på rätt antal galoppsprång (har man en häst som inte är framme är det bara att fortsätta i den halvsega galopp som den har naturligt. Jättebra (eller nåt)).
2. Man har hästen framme för skänkeln och samlar den till rätt antal galoppsprång.
.
För länge sen (i tidernas begynnelse) när Bruden var mer åt det segare hållet hade det varit jättelätt att rida övningen enligt tillvägagångssätt 1. Nu när hon är lite mer framme men jag inte riktigt lyckas samla henne till att utföra övningen enligt metod nummer 2 blir det genast svårt. Det var absolut ingen katastrof på något sätt, men det var bara ett fåtal gånger som det blev rätt. Öva, öva...
.
Sen var det den stor brunas tur. Hon var rätt lugn och fin till en början men taggade på när hindren kom fram. Även där gick det lite upp och ner. Knepet (som jag lyckas med slumpmässigt känns det som) är att få henne att vilja galoppera kort och ihop av sig själv. När jag försöker bromsa med tyglarna kommer vi i konflikt och hon tappar fokus på hindren eftersom hon blir för fokuserad på att jag stör henne. Mer markarbete således för att få henne mer ihop så vi slipper bli oense. Hon avslutade dock mycket bra efter att jag sagt "Det funkar ju om jag kommer perfekt in men i alla andra fall blir det svårt" varpå René säger (som om det vore den självklaraste saken i världen (vilket det i och för sig borde vara)) "Men se till att komma perfekt in då" varpå jag kom bättre in och hon hoppade jättefint ut.
.
Öva, öva, öva för till senhösten då jävlar vill jag kunna rida felfritt (och helst även snyggt)!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela