malinsmatchadeliv

Poison är en stjärna!

Publicerad 2012-08-02 21:53:28 i Träning,

Persade i finhet idag igen gjorde min lilla häst! Satt upp och förutom att hon tittade lite misstänksamt på grenarna under det turkosa räcket och blåste lite var hon jättefin från start. Red fram och fixade sen till hindren från gårdagens hoppträning så att räcket in på 22 meterslinjen blev ett kryss med galoppbom före och oxern på 17 meterslinjen blev ett likadant kryss med galoppbom före. 
 
Hon var så himla positiv och stadig i både form och takt och gjorde bra övergångar både uppåt och neråt (inkorrekta terminologi men vaddå?!). Sen när jag red på bommarna bjöd hon på så där fint genom svängarna så att jag sedan bara kunde sitta upp och rida mot en distans jag sett tidigt (inte 10 galoppsprång före som vissa tycker är minimum, men i alla fall långt nog för att få det helt ok). Så himla enkelt att rida när man har en galopp man kan reglera och inte en helt tom galopp där man antingen jagar på och får ett helt platt hopp eller måste bromsa in ett omtramp för att man inte kommer räcka fram). Red på både 5 och 6 på 22 meter på rakt spår men valde att bara rida på 5 på det böjda spåret på samma distans. Tycker i Poisons fall att glädje och framåtbjudning är viktigare än att hon kan korta sig på ett bra sätt (i nuläget i alla fall). Tidigare var det ju en ständig kamp för att få henne att räcka fram och jag vill därför inte göra henne tjurig genom att tvinga henne att göra saker hon inte riktigt är stark nog för än. På sikt vill jag självklart ha så pass bra kontroll att jag kan välja antal språng fritt (inte helt fritt såklart, 2 språng på 20 meter lär ju för evigt vara ouppnåligt, men ja, ni fattar). Men just nu ser jag hellre att hon är lite för på. Vill absolut inte få henne att tappa självförtroendet! Ok, jag har i och för sig inte hoppat så högt, men hon har faktiskt inte stannat en enda gång sen jag satte igång henne den 20:e juni och på den vägen ser jag gärna att det fortsätter.
 
Min stjärna!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela