malinsmatchadeliv

Att mäta tid i olika enheter

Publicerad 2012-08-26 22:52:00 i Tävling,

Tid kan mätas i sekunder, minuter timmar, dagar och så vidare och så vidare. Dessutom kan tid mätas i antalet starter. Till exempel så är en timme på hopptävling lika med ungefär 30 starter. Dagens insikt för min del att en timme på dressyrtävling INTE, jag repeterar INTE, är lika med trettio starter utan snarare 6 starter. Ett tips kan därför vara att inte åka till tävlingen så att du är där i god tid (om det vore en hopptävling) när det är en dressyrtävling du ska på. Det kommer resultera att du får eoner (annan tidsenhet) av tid över. Idag hade jag stallet och gick upp kvart över fem. Förövrigt har jag tillbringat sex och en halv timme i Södertälje (i väntan på dressyrpay&ride). 
 
Tog, enligt tips från coachen ut Poison i tid (för hopptävling). När jag ridit fram i ca 1 timme och 30 minuter (mestadels skritt bör kanske tilläggas) insåg jag att det fortfarande var alldeles för lång tid kvar till start. Vi ställde in hästen i släpet (nu är hon på sitt lättlastade humör, så det gick fort).
 
En vecka senare (kändes det som) plockade vi ut henne igen. Alltså, satan vad spänd hon varit idag. Först gick hon runt och spände sig när mamma gick med henne, sen en stund på hoppbanan, ett par varv runt anläggningen och en timme i framridningsridhuset. Trots detta var hon så spänd att det tog en halv ritt för mig att få henne i trav när jag väl kom in i collecting ring. "Hur fan ska detta gå?!" tänkte jag. Ska jag bli utesluten från en dressyrtävling för att jag bara lyckas få min häst i skritt? När jag sen fick komma in på banan var det samma visa igen. Men, som genom ett mirakel lyckades jag få någon slags kontakt precis före start. Vi lyckades genomföra hela programmet. De dåliga poängen vi fick var i samband med galopp snett igenom, halt och när jag skulle byta gångart först från skrittt till trav till galopp. Men ändå! Vi lyckades genomföra det hela med 51,7%, fick en 7:a (och jag fick 6:a på sitsen, så jag kan fortsätta i hoppsadel ett tag till med gott samvete, har andra, mer akuta problem). Ska prata med Gina och se vad hon föreslår! Men kul med bedömningssport tycker jag, då har man specifika saker att jobba med och åtgärda!
 
Film! Inledde med först fyra sexor, sen en sjua  och efter den gick det utför... Men gud vad taggad jag är nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela