malinsmatchadeliv

Roligt varje dag...

Publicerad 2012-04-10 17:09:47 i Allmänna funderingar,

Var precis inne på Hippson och läste "Annelie mitt i vardagen". Hon hade varit på hingstvisning och clinic med Gud (aka Jens Fredricson). Han hade betonat vikten av att hästen ska tycka att arbetet är roligt varje dag och det tror jag verkligen är sant (nähä, det är väl  inte direkt en tiotusenkronorsfråga)! Alltså det jag menar är att man måste göra sitt yttersta för att förbereda hästen väl för att i slutändan få den att prestera väl. När jag gör min veckoplan för hästarna försöker jag verkligen ha det i åtanke, att de ska tycka att arbetet är roligt alltså.
Älgen och bäbis är rätt enkla. De tycker det är roligt bara att bli infångade i hagen. Idag när jag släppte ut bäbis gick älgen iväg från höet för att jaga bort henne och kom sen fram till staketet för att hälsa på mig (oturligt nog var det ingen där och såg, så de som vill kan ju tro att det bara skedde i min fantasi (typ som när jag säger att Poison sparkar bakut eller bockar på riktigt)). (Det kan ju även vara så att hon kom fram för att hon fick tre kilo kraftfoder av mig igår, men jag väljer att tro att det beror på att hon tycker om mig). Tyvärr var det ju inte min riddag idag så hon fick vara kvar i hagen. Men för att gå tillbaka till ämnet, bägge de två hästarna kan gå på banan tre dagar i rad och ändå kännas superglada (inte för att jag gör det med bäbis, men jag kan tänka mig att hon fungerar så också). De är så arbetsvilliga och lättroade att det är löjligt.
Poison däremot. Hon vill helst gå i skogen och hoppa över skrot (träd, diken, mattor) (eller så är det jag som vill det...). Därför försöker jag se till att hon får ett sånt pass innan varje tråkigt ridhuspass. Till mitt försvar, förr i tiden gick hon aldrig i skogen och då var hon betydligt mindre intresserad av arbete i ridhuset än vad hon är nu. Herregud, hon var ju typ helt skänkeldöv. Så jag väljer att tro att hon är en individ med större behov av omväxling (eller så är det en efterhandsrationalisering från min sida för att ursäkta min obefintliga dressyrträning).
Här kommer en bild på skogshästen
Älgdjur i Södertälje



Kommentarer

Postat av: Hästfotografen

Publicerad 2012-04-10 21:42:19

(Eller typ när ditt team säger att monsterdjuret håller på och hetsar i gången så att man måste gömma sig)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela