malinsmatchadeliv

Hopp i galopp

Publicerad 2012-04-26 16:09:19 i Träning,

Igår var det ju alltså hoppträning. Red först Bruden och den var så duktig så! Jag var väl helt ok förutom att jag rattar mellan hindren och låser innerhanden så att den springer i korsgalopp när det blir snäva svängar (och snäva svängar var typ huvudtemat på gårdagens träning). Men den hade definitivt inga problem att räcka fram. Fyra språng på arton meter eller sju (på en distans som började vid utkanten av helvetet ungefär) gick jättelätt! René sa också att det såg lovande ut inför tisdagens debut, kul att höra!
.
Sen red jag Bäbis. Hoppade alla hinder (utom två oxrar som jag inte orkade sänka ner och eftersom det gick så bra ville jag inte sabba något och chanshoppa dem som avslutning) och den var verkligen en pärla! Hoppade vattnet utan ett uns av tvekan (kul att den lär sig på ett ridpass), även flaggorna och muren för första gången. Jesus vad den tar i mellan varven! Måste hitta nån som filmar så jag får se hur det ser ut.
.
Idag klippte jag Lyxen för andra gången och körde alltså klippning del 2 (alltså den där man har DeLaval maskinen och klipper bort benpäls och ryggfilt). Den stod som ett tänt ljus! Det är verkligen lustigt, man klipper del 1 och tänker att det här gick ju bra (om än med andan i halsen), men hur ska det gå när jag ska ner runt hovarna och rota? Hittills har alla hästar blivit erfarna som sjutton vid det laget och typ sagt "Ja,ja nu är jag tävlingshäst och kan blir klippt överallt fastän maskinen låter som ett sågverk. Kryp runt mellan benen du, det går så bra så. Visst att jag typ höll på att krypa ur skinnet förra gången och bara ville gråta, men nu alltså, nu är jag ju van"! Konstiga djur.
.
Sen tog jag ut Poison på en havs-och-dressyr-tur. Först ner i havet (gick bra, tog typ 10 minuter vilket är världsrekord). Sen ett halvtimmes långt "dressyrpass". Jesus vad jag känner att jag rider dressyr mellan situationstecken nuförtiden! Men förhoppningsvis blir vi godkända i märke 2 programmet på lördag. (Och nu vill jag inte att någon missunnsam person säger att man blir godkänd så länge man har kontroll på sin häst och att det inte gör något om man inte klarar av att utföra alla rörelser). Avslutade med havet igen och då gick hon i direkt. Jättekaxig var hon efteråt, hon blir liksom så stolt när hon klarar något som hon egentligen inte törs.
Avslutade med Bruden på utebanan. Vi var väl inte helt ense först (snarare lite oense), men mot slutet var vi jättesams! Hon ska få springa i skogen på lördag som belöning.
.
"Dressyrhästen" och "dressyrryttaren" rider "dressyr"

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela