malinsmatchadeliv

Årets bästa runda (ridmässigt), årets sämsta (resultatmässigt)

Publicerad 2012-04-16 12:26:37 i Tävling,

Jag och Poassonen (och Sofia supergroom så klart) var i Solletuna igår. Jätteduktig att lasta var hon, både dit och hem, gick rakt in och rakt ut. Stor förbättring (jämfört när det tog 1,5 timme och hon var helt blockerad eller när hon hade bestämt sig för att hon nog inte ville åka hem när vi var i Väsby i höstas)!


Sen skenade vi fram och hon var jätteduktig (tog skänkeln bra och plöjde på som en plog genom vattnet (för halva framridningen och framhoppningen var typ av poolkaraktär). Hoppade alla hinder, om än något tveksamt först, och jag tyckte att hon kändes glad och väl framme.
.
Sen, för att inte tappa farten, skenade vi in i ridhuset. Där blev hon så klart lite tveksam igen men efter att jag travat runt en stund kändes hon bra. Hon som skulle rida efter mig var väl kanske inte optimalt placerad (lyckades stå ivägen mot 1:an två gånger), men det är ju inte alltid så lätt när man är nervös. Jag bestämde mig för att det inte skulle störa mig och började rida. Hinder 1 till 6 gick jättebra, är verkligen nöjd! Ok, det är lite pushigt (men i det här läget känns det nödvändigt) och hon är i en del bommar (pga att jag håller henne i ett järngrepp och för att hon är spänd) men så fort hon är mer avslappnat är det med största sannolikhet inget problem. Sen mot 7:an visste jag att det skulle vara framåt på 7 eller tillbaka på 8. Eftersom det var en grind i det hindret visste jag också att jag med säkerhet skulle behöva övertyga henne. Det hade jag ju helt glömt bort när jag landat efter 6:an, jag bara fortsatte i normal galopp och då fanns de inget utrymme för tveksamheter. Miss pga ryttarrutin, men för att kunna jobba bort såna måste jag ju öva i pressade lägen (tävla alltså). Sen kom vi på det hindret igen och hon hoppade (om än med lite övertalning). Mot 8:an vet jag inte riktigt vad som hände. Tänkte nog att jag satt på Älgen, såg en distans, satt stilla och väntade på att den skulle hoppa. "Hallå? Jag tänker verkligen inte hoppa om du bara lämnar mig här utan support" sa Poison och stannade. Mycket klantigt av mig!
.
Men hur som helst, trots vad det står på pappret är jag jättenöjd! Hon kändes positiv och hade jag bara hållit ihop det hela hade vi haft ett betydligt bättre resultat. Det känns som att vi helt klart är på rätt väg (när hon varit felfri på P&J:s tidigare har rundorna inte kännts i närheten av lika bra som känslan jag hade igår nämligen). Och det är den känslan jag ska ta med mig vidare! Ingen av rundorna med Älgen har heller kännts i närheten av lika bra och då har jag ju haft mycket färre fel (4 faktiskt, för den som glömt bort det). Bara att öva vidare alltså!
.
Film (95 cm 16 hinderfel + tidsfel)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela